Utmaning
“Vi vill skapa en folkrörelse!” Så sa Systembolaget när vi sågs i mars 2019. “Kul!” svarade vi så klart, väl medvetna om Operation Vin och Spola kröken, två av Sveriges mest engagerande folkhälsokampanjer som Systembolaget genomfört de senaste decennierna. Nu var det alltså dags igen. Och vi hade fått äran att vara med.
Men varför en folkrörelse? Jo, för skapa en beteendeförändring i hela Sverige, så fler vuxna gör skillnad för barn som far illa av sina föräldrars drickande.
Alkohol är det enda berusningsmedlet där andrahandsskadorna är större än de direkta skadorna på användaren. Ofta drabbar de barnen hårdast. Att motverka alkoholens andrahandsskador är en viktig fråga för Systembolaget, särskilt utifrån sitt uppdrag som folkhälsoaktör. Därför har man för första gången gått ihop med andra aktörer som kämpar för samma sak och skapat Barndom utan baksmälla, ett samarbete mellan Systembolaget, IQ och barnrättsorganisationerna BRIS, Maskrosbarn, Trygga barnen och Childhood foundation.